Finanse

Opinie ekspertów mogą się różnić, ale generalnie istnieją pewne standardowe analizy, które biznesplan powinien mieć, niezależnie od szczegółów.

Szczegółowe dyskusje na temat każdej z nich można znaleźć w Internecie: „Książka o planowaniu biznesowym”, ale omówmy tutaj, co prawdopodobnie powinno znaleźć się w biznesplanie.

1. Najważniejszy jest przepływ środków pieniężnych. Firmy działają na gotówkę. Żaden biznesplan nie jest kompletny bez planu przepływów pieniężnych.

2. Zyski i straty uwzględniające sprzedaż, koszty sprzedaży, koszty operacyjne i zyski. Jest to oczywiście również rachunek zysków i strat pro forma. W większości przypadków powinna wykazywać sprzedaż pomniejszoną o koszty sprzedaży jako marżę brutto, a marża brutto pomniejszona o koszty operacyjne jako zysk przed odsetkami i podatkami (zwany również zyskiem brutto i wkładem w koszty ogólne). Zwykle istnieje również prognoza odsetek, podatków i zysków netto.

3. Bilans pro-forma: oprócz gotówki i dochodów występuje bilans aktywów, pasywów i kapitału.

4. Prognoza sprzedaży: Formularz może się różnić w zależności od firmy, ale trudno wyobrazić sobie plan bez prognozy sprzedaży. Niektóre plany przewidują z rozdzierającymi szczegółami, niektóre podsumowują, ale prognoza powinna tam być. W najprostszym z planów prognoza sprzedaży może być pojedynczą linią w rachunku zysków i strat pro forma.

5. Plan personelu: Koszty osobowe są tak ściśle związane z kosztami stałymi, że często należy je rezerwować i omawiać. W niektórych prostych planach, podobnie jak prognoza sprzedaży, mogą one być po prostu liniami lub dwoma w rachunku zysków i strat.

6. Wskaźniki biznesowe: Liczby są tam, gdzie występuje dochód pro forma, gotówka i bilans, więc współczynniki można obliczyć. Nie jest to konieczne dla planu wewnętrznego, jak dla bankierów i inwestorów, ale niektóre kluczowe wskaźniki są prawie zawsze dobrym pomysłem. Powinny one prawdopodobnie zawierać pewne wskaźniki rentowności, takie jak marża brutto, zwrot z inwestycji, zwrot z aktywów i zwrot z inwestycji; plus niektóre wskaźniki płynności, takie jak stosunek zadłużenia do kapitału własnego, wskaźnik bieżący i kapitał obrotowy. Wiesz już, które wskaźniki chcesz wykorzystać i jak je obliczyć. Bankier będzie miał podobny pogląd.

7. Analiza progu rentowności: większość analiz progu rentowności zawartych w biznesplanach ma niewielką wartość, ale większość bankowców i analityków lubi je oglądać.

8. Prognoza rynkowa: Oprócz prognozy sprzedaży, która jest niezbędna, dobrym pomysłem jest również prognoza rynkowa. Ilu potencjalnych klientów tam jest? Jak rozwój rynku może wpłynąć na ten biznes?

 

www.faberfaber.pl
www.pandasc.pl
zlotypionek.pl
www.grajcarnia.pl

Możesz również polubić

Dodaj komentarz