Jaki jest najlepszy format oferty biznesowej?

Informacje

Propozycja biznesowa może zwiększyć lub zwiększyć szanse na zabezpieczenie nowego klienta.

Napisz świetny, a prawdopodobnie zaczniesz zarabiać na swoim biznesie.

Napisz słabe, a możesz stracić – nawet jeśli oferujesz najlepszą usługę.
Jak więc piszesz propozycję biznesową i jaki jest jej właściwy format?

Chociaż zależy to od Twojej branży i czy oferujesz produkt lub usługę, pisanie propozycji biznesowej jest całkiem proste.
W tym artykule omówię:

Co to jest propozycja biznesowa
Dlaczego propozycja biznesowa to nie to samo co biznesplan (na tym jest zaskakująco dużo zamieszania!)
Format propozycji biznesowej
Ile czasu zajmie Ci propozycja biznesowa

Więc zacznijmy.
Co to jest propozycja biznesowa?

Propozycja biznesowa to zazwyczaj dokument, który możesz wysłać potencjalnemu klientowi, określający oferowaną usługę i wyjaśniający, dlaczego jesteś najlepszą osobą do pracy. Jest to propozycja firmy lub osoby indywidualnej do wykonania określonego zadania lub projektu, do świadczenia usługi lub, w niektórych przypadkach, do sprzedaży określonego produktu.

Propozycja biznesowa może być zamówiona lub niezamawiana. W przypadku zamówionej oferty, potencjalny klient złoży wniosek o ofertę; z niezamówioną propozycją podchodzisz do klienta w nadziei, że przyciągniesz jego firmę, mimo że nie zażądali wprost oferty.

Chociaż oba są powszechne, zamówiona propozycja jest łatwiejsza do sprzedania, ponieważ potencjalny klient zdecydował już, że chce dokonać zakupu lub skorzystać z usługi i ocenia potencjalnych dostawców lub firmy.

Dzięki zamówionej propozycji Twój przyszły klient mógł wysłać zapytanie ofertowe lub „prośbę o ofertę”. Dokładnie to brzmi – chcą, abyś przesłał propozycję biznesową, aby mogli ją obejrzeć.
Pobierz nasz darmowy szablon Business Design już dziś!
Ale to nie jest biznesplan

Istnieje pewne zamieszanie związane z tym, co faktycznie wiąże się z propozycją biznesową, więc zanim przejdziemy do szczegółów formatu propozycji biznesowych, omówmy, czym nie jest propozycja biznesowa.

Propozycja biznesowa to nie to samo co biznesplan. Jest to najczęstsze błędne przekonanie, ale chociaż są obszary pokrywania się (jak na przykład twoje podsumowanie), są one różne.

Biorąc to pod uwagę, z pewnością możesz pobrać informacje z planu biznesowego podczas pisania propozycji biznesowej – w rzeczywistości to świetny sposób na rozpoczęcie.

Ale nie mylcie tych dwóch; są odrębne i oddzielne.
Dlaczego nie są takie same?

Cóż, na przykład propozycja biznesowa pochodzi bezpośrednio od firmy o ustalonej pozycji do potencjalnego klienta.

Próbujesz sprzedać potencjalnemu klientowi produkt lub usługę, a nie samej firmie. Nie jesteś po finansowaniu, ponieważ masz biznesplan, ale raczej po ich działalności.

Propozycja biznesowa również nie jest szacunkiem; chociaż prawdopodobnie dotkniesz kosztów i przedstawisz te szczegóły w swojej propozycji biznesowej, oszacowanie jest o wiele bardziej nieformalne i wystarczy rzucić okiem na koszty, a nie cały obraz.
Trzy propozycje biznesowe: stwierdzenie problemu, proponowane rozwiązanie i ceny

Zaadresuj trzy PS lub „stwierdzenie problemu, proponowane rozwiązanie i ceny”.

Trzy PS to podstawowe idee, którymi powinna się zająć Twoja propozycja biznesowa. Pisząc swoją propozycję, pamiętaj o tych elementach.

Jeśli utkniesz, jak zacząć, może najpierw spróbuj burzy mózgów; zacznij od tych trzech punktów, a otrzymasz szorstką wersję swojej propozycji biznesowej.

Gdy już to zrobisz, jeśli chcesz się bardziej pogłębić, oto krok po kroku, jak sformatować propozycję biznesową.

Jak sformatować propozycję biznesową
Strona tytułowa

Twoja propozycja biznesowa powinna zaczynać się od strony tytułowej, która powinna zawierać Twoje imię i nazwisko, nazwę firmy, imię i nazwisko osoby, do której składasz swoją ofertę oraz datę przesłania.
Spis treści

W zależności od tego, jak długo trwa Twoja propozycja biznesowa, spis treści jest miłym akcentem. Uwzględnij go po stronie tytułowej i przed wprowadzeniem jakichkolwiek szczegółów.
Streszczenie

Przedstaw swoją propozycję doskonałym podsumowaniem, które naprawdę sprzedaje Twoją firmę i produkty lub usługi, które oferujesz. Możesz również skorzystać ze streszczenia swojego planu biznesowego.

Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat pisania streszczenia, zobacz nasz artykuł Jak napisać streszczenie.
Zestawienie problemu, problemu lub zadania

Podążając za swoim streszczeniem, przejdź do omówienia problemu, z którym obecnie boryka się klient. Pomyśl luźno o „problemie” lub „problemie”; w końcu ich głównym problemem może być znalezienie odpowiedniej osoby do ukończenia projektu.

Jest to jednak miejsce, w którym możesz pokazać nowemu klientowi, że rozumiesz jego potrzeby, i w pełni zrozumieć problem, który próbują rozwiązać. Skorzystaj z okazji, aby powtórzyć problem, przed którym stoją, własnymi słowami, aby wiedzieli, że rozumiesz, czego szukają.
Podejście i metodologia

Ta sekcja pokazuje, w jaki sposób zamierzasz rozwiązać problem potencjalnego klienta i jakie kroki podejmiesz, aby zrealizować swój plan.

To jest miejsce, w którym uzyskasz pewność co do tego, jak faktycznie planujesz spełnić potrzeby klienta. Chociaż wcześniejsze sekcje mogły być nieco na poziomie powierzchni, w tej sekcji propozycji biznesowej znajdziesz szczegółowe informacje o krokach, jakie podejmiesz, aby rozwiązać problem.

Uważaj jednak na zbyt wiele szczegółów – utrzymuj żargon na minimalnym poziomie. Twój klient powinien być w stanie podążać za swoim planem, ale nie chcesz ich zatapiać w drobnych szczegółach.
Kwalifikacje

Śmiało, chwalić się trochę – to część propozycji biznesowej, w której można przekonać potencjalnego klienta, dlaczego jesteś najbardziej wykwalifikowaną osobą do podjęcia pracy.

Możesz wspomnieć o każdej odpowiedniej edukacji, szkoleniach branżowych lub posiadanych certyfikatach, swoich wcześniejszych udanych projektach o podobnym charakterze, latach doświadczeń i tak dalej.
Harmonogram i testy porównawcze

Bądź jasny ze swoim potencjalnym klientem: jak długo potrwa twój projekt?

Upewnienie się, że Ty i Twój przyszły klient jesteście na tej samej stronie od samego początku, pomoże upewnić się, że związek pozostaje pozytywny dla was obu, i że nie ustawiacie klienta z nierealistycznymi oczekiwaniami.

Chociaż możesz ulec pokusie, by nie doceniać, ile czasu zajmie Ci ukończenie projektu, nie rób tego. Nie obiecuję, czego nie możesz dostarczyć!

Jeśli oferujesz produkt, ta sekcja może nie mieć zastosowania, więc możesz go pominąć. Format propozycji biznesowych jest elastyczny, więc dostosuj go do potrzeb Twojej firmy i branży.

Koszt, płatność i wszelkie kwestie prawne

Tutaj możesz dostać się do mosiężnych pinezek i podać koszt, a jeśli to konieczne, harmonogram płatności.

Sposób zorganizowania tej sekcji w dużej mierze zależy od konkretnego projektu lub usługi, którą oferujesz. Część zatytułowana „Podsumowanie opłaty” może być wystarczająca, jeśli wymagana jest jednorazowa płatność; w przeciwnym razie bardziej odpowiednia może być lista „Opłaty”. Zawsze, gdy jest to możliwe, odsyłaj do zapytania ofertowego klienta, aby upewnić się, że dostarczasz im wszystkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji.

Jeśli są jakieś kwestie prawne, na które należy zwrócić uwagę, takie jak pozwolenia lub licencje, umieść te informacje tutaj. Możesz dodać sekcję poświęconą w całości obsłudze prawnej strony projektu, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Korzyści

To jest Twoja ostateczna wyprzedaż – nie obawiaj się szczegółów dla swojego potencjalnego klienta, wszystko, co muszą zyskać, wybierając ciebie, aby ukończyć projekt.

Zrób wrażenie na swoich klientach, dlaczego jesteś najlepszym wyborem i na wszystkie sposoby, w których ich firma odniesie korzyści z wyboru Ciebie i Twojego biznesu jako ich rozwiązania.
Jak długo to musi być?

Jeśli chodzi o format propozycji biznesowej, jest to pytanie za milion dolarów bez odpowiedzi.

Pamiętaj w szkole, kiedy zapytasz swojego nauczyciela, jak długo powinno być pytanie do eseju, a oni odpowiedzą „tak długo, jak potrzeba, aby odpowiedzieć na pytanie”?

To samo dotyczy Twojej propozycji biznesowej. Ostatecznie zależy to od Twojej branży, zakresu projektu i specyfikacji klienta pod względem szczegółów i zawartych elementów.

Jeśli jednak postępujesz zgodnie z powyższym formatem propozycji biznesowej, będziesz na dobrej drodze do stworzenia zwycięskiej propozycji biznesowej i zabezpieczenia nowych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.