Jak zidentyfikować swoje mocne i słabe strony #1

Informacje

W czym jesteś dobry?

 

To pytanie, które wszyscy chcemy wiedzieć o nas samych, a także pytanie, które czasami pojawia się po nim: w czym nie jesteś dobry?

 

Jeśli nie wiesz, jak odpowiedzieć na te pytania dotyczące ciebie, czytaj dalej – pomogę ci dojść do lepszego poznania siebie.

 

Kiedy miałem 14 lat, odkryłem siłę, której nie znałem. Mój starszy brat kupił domową salę gimnastyczną, ale był jeden problem jasno wyrażony trzema słowami: „Wymagany jakiś montaż”.

 

Po paru godzinach pracy i niewiele, żeby się o tym przekonać, mój brat parsknął, przeklinając pod nosem i zostawiając mnie samego z kartą instrukcji montażu. Krok po kroku, pracowałem przez każdy krok, aż do późnej nocy, siłownia była gotowa do działania.

 

Tego dnia dowiedziałem się, że mam zdolność, której mój brat nie miał w tym czasie, a to oznaczało, że mam coś wartościowego do zaoferowania.

 

Jeśli myślisz o założeniu firmy, zidentyfikowanie swoich mocnych i słabych stron nie jest tylko ćwiczeniem, które sprawi, że poczujesz się dobrze (lub źle) o sobie. Jest to proces, który pozwoli Ci zrozumieć, jak możesz być najbardziej skuteczny w tym, co robisz i gdzie musisz poprawić, jeśli chcesz odnieść sukces.

 

W tym artykule pomogę ci zidentyfikować twoje mocne i słabe strony. Aby to zrobić, przeprowadzę Cię przez tworzenie list, rozmawianie z ludźmi, którym ufasz, testowanie osobowości i próbowanie nowych rzeczy.

 

Zaczynajmy.

 

1. Najpierw utwórz dwie listy

 

Zanim skorzystasz z zewnętrznych źródeł, aby zidentyfikować swoje mocne i słabe strony, radzę poświęcić około 30 minut na samodzielne utworzenie dwóch list.

 

Twoja pierwsza lista będzie koncentrować się na celach biznesowych lub w zakresie przedsiębiorczości. Nazwij to czymś w stylu „Umiejętności potrzebne do odniesienia sukcesu”.

 

Nie martw się, czy myślisz o każdej możliwej umiejętności potrzebnej do sukcesu Twojej firmy. Ma to być przegląd ogólny i jest dość ogólny. W zależności od firmy może to oznaczać takie elementy, jak „zrozumienie rynku”, „rozwój biznesu”, „tworzenie stron internetowych” lub „ekspertyza produktu”. Po uzupełnieniu listy, podkreśl umiejętności, które już posiadasz i umieść gwiazdę obok tych, które uważasz, że powinieneś rozwinąć. Następnie odłóż tę listę na bok – później do niej wrócisz.

 

Następna lista, którą zamierzasz stworzyć, wymaga, abyś był całkowicie szczery w stosunku do siebie. Możesz utworzyć dwie kolumny, jedną o nazwie „Mocne strony”, a drugą o nazwie „Słabe strony”.

 

W zależności od twojej osobowości, jedna z tych kolumn jest o wiele łatwiejsza do wypełnienia. Mogę Cię tylko zachęcić, sugerując, że starasz się być obiektywny. Nie zadręczaj się tym, co uważasz za poważne wady, i nie przeceniaj jak wielkie są Twoje mocne strony. Po prostu zapisz je i idź dalej.

 

Nie musisz także mieć wyczerpującej listy 100 mocnych i słabych stron. Jeśli w każdej kolumnie uwzględnisz więcej niż 10-15 pozycji, prawdopodobnie zaczynasz koncentrować się zbytnio na mocnych i słabych stronach, które nie są tak znaczące.

 

Przykłady tego, co możesz dodać do tej listy, obejmują aspekty związane z Twoją postacią, takie jak „spokój pod presją” lub „napędzany osiągnięciami”, a także umiejętności techniczne, takie jak „ekspertyza HTML” lub „doświadczenie w zarządzaniu projektami”.

 

Celem tej listy będzie rozpoczęcie z ogólnymi pomysłami, które masz o sobie, a następnie uzyskanie danych wejściowych z innych źródeł, aby pomóc ci zawęzić listę.

 

Aby pomóc Ci zastanowić się, co uwzględnić w swoich mocnych i słabych stronach, spróbuj zadać sobie następujące pytania:

 

W czym jestem dobry?

Co inni mi komplementowali?

Czego inni musieli mi pomóc przy więcej niż jednej okazji?

Jakie projekty i zadania wydają się wyczerpywać moją energię?

Które projekty spędziłem wiele godzin bez zmęczenia?

Jakie są moje hobby i dlaczego lubię je robić?

 

Po pewnym czasie uczciwej oceny swoich mocnych i słabych stron, nadszedł czas, aby uzyskać informacje od tych, którzy są najbliżej Ciebie: znaczący inny, twój mentor, bliscy przyjaciele lub członkowie rodziny.

Zobacz także: 30 pomysłów na mały biznes (jeśli nie wiesz, od czego zacząć działalność)

 

2. Rozmawiaj z ludźmi, którym ufasz

 

Problem z używaniem listy mocnych i słabych stron, które tylko ukończyłeś, polega na tym, że masz tendencyjną opinię o sobie. Większość ludzi myśli zbyt wysoko o sobie lub zbyt mało o sobie.

 

Jeśli jesteś podobny do mnie, to jakoś sobie poradzisz w tym samym czasie. Wszyscy potrzebujemy jakiegoś „brzmiącego forum”, aby pomóc nam uzyskać klarowność i zbliżyć się do prawdy o nas samych. To tam przydają się inni ludzie.

 

Spróbuj pomyśleć o trzech do pięciu osób, którym ufasz, i które mają szansę żyć lub pracować z tobą przez dłuższy czas. Chcesz ludzi, którzy obserwowali Twoje zachowanie i charakter w różnych sytuacjach. W przypadku większości osób ta grupa będzie obejmować znaczącą inną osobę, być może mentorkę lub doradcę, najlepszego przyjaciela, jedno lub więcej rodzeństwa lub rodzica (rodziców).

 

Długość relacji nie jest jedyną rzeczą do rozważenia. Najważniejszą rzeczą jest to, czy cenisz lub ufasz swojej opinii o tobie. Niektórzy przyjaciele i członkowie rodziny będą zbyt stronniczy – albo uważają, że wszystko, co robisz, jest niesamowite, albo ich opinie były szkodliwe i destrukcyjne w przeszłości. Ostrożnie wybieraj osoby, które mają dobre osiągnięcia, są zrównoważone i pomocne, nawet gdy muszą Ci powiedzieć coś, czego nie chcesz usłyszeć.

 

Gdy wybierzesz grupę osób, skontaktuj się z nimi. Możesz pójść na kawę z każdym z nich lub po prostu wysłać e-mail z kilkoma pytaniami i poprosić o ich szczerą opinię.

 

Kiedy dotrzesz do nich, upewnij się, że podajesz kontekst, dlaczego pytasz o ich opinię. Powiedz im, że chcesz założyć firmę i że aby odnieść sukces, próbujesz podsumować swoje mocne i słabe strony. Zapytaj ich, co o Tobie sądzą, przyczynią się do Twojego sukcesu. Następnie poproś ich, aby poinformowali cię o słabościach, które mogą spowodować, że ci się nie uda.

 

Gdy otrzymasz informację zwrotną, zacznij dodawać więcej szczegółów do swoich dwóch list. Zobaczysz, że niektóre z mocnych i słabych stron, które wymieniłeś, są potwierdzane przez tych, którym ufasz, podczas gdy inne, które wymieniłeś, nie są tak znaczące dla ludzi, którzy spędzili z tobą czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.